KREIRANJE KONTROLNE ZONE

UKRATKO – KOJA JE TEMA? 

Ovaj članak ima za cilj da prikaže uticaj gubitaka kroz proces samonaplate (SCO - self checkout) na maloprodavca i kako ITAB-ova preventivna rešenja mogu minimizovati gubitke, ne narušavajući ključno iskustvo potrošača. 

Procenjuje se da prodavnica prehrambenih proizvoda koja pokazuje znakove povećanog opšteg rizika, sa godišnjim prometom od otprilike 40 miliona funti, će verovatno doživeti barem 140 slučajeva ukradenih kolica robe godišnje (gotovo tri nedeljno), što košta otprilike 31.500 funti godišnje. Drugim rečima, proračunato je da nenaplaćena kolica mogu činiti oko 4 prcenta ukupnog nepoznatog gubitka zaliha (manjka)1.

Mnogi ritejleri stekli su značajnu količinu znanja i iskustva upravljajući različitim vrstama samonaplate, a nekoliko trgovaca sada primenjuje preventivna rešenja kako bi kontrolisali gubitke prilikom tog procesa.
 

RAST UPOTREBE SAMOULUŽNIH KASA (SCO) 

Poslednjih godina svedočimo sve većem uvođenju raznovrsnih tehnologija samo-naplate od strane maloprodavaca, uključujući: fiksna rešenja (potrošač odlazi do mašine za samo-naplatu kako bi skenirao i platio svoje proizvode), Scan & Go (potrošač koristi uređaj za skeniranje proizvoda koje želi kupiti), Mobile SCO (potrošač koristi svoj prenosivi uređaj za skeniranje i, u nekim slučajevima, za plaćanje svojih proizvoda), pametna kolica, od kojih neka automatski detektuju stavljene proizvode i autonomne prodavnice, gde, nakon što se kupac registruje i sam se skenira na ulasku u prodavnicu, može pokupiti proizvode i otići bez potrebe za daljim skeniranjem ili interakcijom sa mestom za plaćanje. Ipak, trenutno najdominantniji oblik samo-naplate je fiksni SCO, koji je fokus ovog istraživanja. 

TIPOVI SCO SISTEMA U MALOPRODAJI

Fiksna samouslužna kasa ("Iz korpe u torbu - Basket To Bag") 

Potrošači odlaze do fiksnih kasa i/ili naplatnih stanica (kioska) gde mogu, na različite načine, evidentirati i platiti proizvode koje žele kupiti.

Skeniraj i idi 

Potrošačima se od strane maloprodavca daje "uređaj za skeniranje" koji mogu koristiti kako bi sami skenirali proizvode koje žele kupiti. Zatim se usmeravaju prema mestu za plaćanje koje obrađuje transakciju nakon čega se obavlja plaćanje. 

Mobilna samouslužna naplata

Potrošači koriste sopstveni mobilni uređaj kako bi evidentirali proizvode koje žele kupiti (korišćenjem neke vrste unapred instalirane aplikacije). Zatim idu ka zoni za plaćanje i/ili plaćaju direktno unutar aplikacije bilo gde u prodavnici. 

“Just walk out” tehnologija 

Potrošači se registruju prilikom ulaska u prodavnicu koristeći svoj mobilni uređaj, a zatim sistemi unutar prodavnice automatski beleže proizvode koje žele kupiti. Naplata se obavlja automatski bez dalje interakcije. Nakon izlaska iz prodavnice, elektronski račun stiže na vaš kreirani nalog. 

Pametna kolica 

Trenutno se koristi ili razvija veliki broj vrsta 'pametnih' kolica. U osnovi, potrošači mogu staviti proizvode u posebna kolica, a proizvodi se beleže i plaćaju na različite načine. 
 
Iako je prvenstveno pokrenut željom da se smanje troškovi radne snage (80% troškova rada za prodavce prehrambenih proizvoda nastaje na odeljku za naplatu3), samonaplatu trgovci takođe vide kao način pružanja veće praktičnosti određenim potrošačima, više izbora i način smanjenja kritičnih tačaka u potrošačkom iskustvu, posebno potrebe za čekanjem u redu za naplatu. 
 
Iako su tehnologije samonaplate u razvoju maloprodaje od skoro postale veća tema - rani pokušaji omogućavanja skeniranja i plaćanja proizvoda bez potrebe za zaposlenim u maloprodaji mogu se videti krajem 1980-ih/ranim 1990-ih - u poslednjih 10 godina ubrzao se tempo razvoja i usvajanja rešenja, posebno u sektoru prehrambenih proizvoda, gde su neka  predviđanja da će u narednih nekoliko godina čak 80% ili više svih transakcija sa potrošačima biti obavljeno putem samonaplate. 

RASTUĆI IZAZOVI POVEZANI SA GUBICIMA U PROCESU SAMONAPLATE 

Iako su trgovci koji ulažu u tehnologije samo-naplate (SCO) svakako imali koristi u smislu značajnog smanjenja troškova rada i pružanja svojim veće fleksibilnosti u načinu na koji kupci mogu izvršiti naplatu, istovremeno su doživeli porast gubitaka u maloprodaji kao posledicu ovih sistema. 

Različite istraživačke studije su počele pokazivati kako ove tehnologije generišu niz prilika za zlonamerno i nesavesno ponašanje, tokom skeniranja proizvoda. Prilika za krađu i dalje raste, jer ako se neko jednom neprimetno izvuče iz krađe, verovatno će to ponoviti. Zatim, lažno prikazivanje proizvoda, kao što su zamene barkodova, odlasci bez plaćanja i slično, su u porastu. Kombinovano, izveštaj ECR iz 2018. procenjuje da će za svaki 1% rasta prodaje koje se procesuiraju putem fiksnih sistema samo-naplate, trgovac doživeti porast nepoznatih gubitaka od 1 bazičnog poena. To znači da, ako 50% vrednosti prodaje prolazi kroz ovakav sistem, trgovac bi mogao očekivati dodatni gubitak od 0.5% od prometa. S’ obzirom na je procenjeni manjak za prodavce prehrambenih proizvoda oko 1.50% od prometa godišnje, ovo bi predstavljalo povećanje gubitaka od 30%. Ista studija takođe ukazuje da bi gubici kod drugih oblika sistema samo-naplate, kao što su "Skeniraj i idi" i "Mobilna samo-naplata", mogli biti još viši, čak od 5-7 puta. 

TRENUTNI PRISTUPI U UPRAVLJANJU GUBICIMA KOD SAMO-NAPLATE (SCO) 

Uprkos značajnim gubicima, za mnoge maloprodavce, preneseni izraz "duh je sada već izašao iz boce" sada je stvarnost i malo ko od onih koji koriste samo-naplatu, realno predviđa budućnost u kojoj ona neće zauzimati značajno mesto u njihovim zonama za naplatu. Stoga više nije pitanje hoće li samo-naplata biti značajan deo pejzaža mnogih segmenata maloprodajne industrije, već kako je efikasno upravljati i kontrolisati kako ne bi postala neprihvatljivo veliko opterećenje za poslovnu profitabilnost? U tom smislu, postoji rastući interes za različite intervencije/pristupe koji su osmišljeni kako bi se umanjili rizici koje predstavljaju sistemi samo-naplate. 

Ove intervencije su uglavnom usmerene na ključne tačke na putu potrošača: registracija, ulazak u prodavnicu, područje za naplatu i izlazak iz prodavnice. Osim toga, one su se grupisale oko četiri šire teme: primene različitih vrsta tehnologija, kao što su video tehnologije i rešenja zasnovana na merenju težine; promene u načinu rada nadzornika; prilagođavanje procesima u prodavnici, kao što je zatvaranje samouslužnih kasa u vreme slabijeg prometa; i promene u dizajnu i rasporedu elemanta u zoni za naplatu, kao što je korišćenje barijernih ograda i sistema ulaza. 

 

Ono što je jasno za maloprodavce koji koriste samouslužne kase (SCO) jeste da svi ovi elementi trebaju biti kombinovani kako bi se stvorila efikasna "Zona kontrole" za samo-naplatu, gde će lopovi teško moći operisati bez straha od otkrivanja, a upozorenja/greške potrošača će se lako prepoznati i ispraviti sa minimalnim ometanjem puta potrošača. 

Pomenuta Zona kontrole treba biti posmatrana kao integrisani, povezani i fokusirani prostor, usklađujući često suprotstavljene prioritete - poboljšavanje usluge i praktičnosti za kupce, istovremeno ograničavajući gubitke u maloprodaji putem usmerenih rešenja. Od Sesame izlaznog rešenja koje se bavi neplaćanjem i krađom, do rešenja za otkrivanje prevare - pogrešan barkod i neprocesuiranje proizvoda. 

ITAB-OVA REŠENJA STVARAJU KOMPLENTNU PLATFORMU ZA PREVENCIJU GUBITAKA. 

Nijedna pojedinačna mera nije dovoljna da obezbedi sigurnost unutar prodavnice ili komercijalnog objekta, jer to zahteva sveobuhvatan pristup. Tehnološke inovacije predstavljaju prvu liniju odbrane za maloprodavce u smanjenjumanjka zaliha i zaštiti kvaliteta korisničke usluge. Ulazni i izlazni sistemi predstavljaju jedan od sistema koji uglavnom imaju za cilj stvaranje kontrolisanog protoka potrošača, izbegavajući povratni tok unutar objekta i sprečavajući pokušaje prevare na izlazu.  

REŠENJA ULAZA: 
BEZBEDNOST I DOBRODOŠLICA NA PRVOM MESTU 

Ulazni sistemi su dizajnirani kako bi dočekali vaše kupce na najbolji mogući način, sa posebnom pažnjom posvećenoj funkcionalnosti, bezbednosti, ali i dizajnu. 

Dizajn ovih rešenja mora bi ti dakav da: 

  • Poželi dobrodošlicu kupcu u prodavnicu, 
  • Se ostvari optimizacija toka potrošača, 
  • Zaštite resursi i smanje manjkovi. 

Svaki tip layout-a podrazumeva različite potrebe, uključujući potrebu za stvaranjem sigurnog i bezbednog sistema. 

Poboljšano kupovno iskustvo 
Sistemi ulaza u prodavnicu usmeravaju potrošača ka mestu pristupa prodaji, istovremeno ih obaveštavajući o mestu sa kojeg ne mogu napustiti prostor. Potrošaču su potrebna jasna uputstva za bolje i brže iskustvo. 

Poboljšana efikasnost
Stvoriti neometan put potrošača kroz prodavnicu koji povećava protok i poboljšava nivoe usluge. 

Smanjenje krađe i gubitaka  
Sistemi ulaza u prodavnicu sprečavaju potrošača da napusti prodavnicu kroz nečuvano područje, čime se smanjuju gubici i krađa. 

Pogledajte Alpha Gate – jedno od najboljih i najprodavanijih rešenja za ulaze na prostoru Srbije. 

REŠENJA ZA IZLAZ: 
SMANJENJE GUBITAKA - POVEĆANJE KORISNIČKOG ISKUSTVA 

Rešenje za siguran i fleksibilan izlaz, uključujuje SIGMA model automatskog ulaza. Njegovom instalacijom omogućen je kontrolisani izlaz potrošača. Implementacija rešenja za kontrolu izlaza povećava sigurnost i omogućava osoblju odgovornom za to područje da se fokusira na uslugu. Najsavremenije rešenje za izlaz, kako za tradicionalne tako i za samouslužne kase, je patentirani ITAB-ov sistem senzora SESAME. On podrazumeva praćenje potrošača kako bi se potvrdilo da je izvršena naplata pre nego što im se omogući neometan izlaz. 

Poboljšano kupovno iskustvo 
Pruža dodatnu kontrolu za prodavca omogućavajući neometan izlaz za potrošača. Nakon kupovine Sezam sistem će verifikovati plaćanje i omogućiti napuštanje prodajnog prostora bez skeniranja isečka. 

Poboljšana efikasnost
Smanjuje potrebu za intervecnijom zaposlenih u prodavnici. 

Smanjenje krađe i gubitaka 
Dodatna kontrola odvraća posetioce od krađe.

Tagovi:


Podeli