PRIVATE LABEL PROIZVODI U SRBIJI: ŠTA IMA NOVO U 2023/24?

Koje kategorije PL proizvoda rastu, a koje su u opadanju? U kojim formatima prodavnica dominiraju PL proizvodi, i da li je to stabilan trend? 

 

Tržište privatnih robnih marki (u daljem tekstu PL - private label) u Srbiji podleže trendovima koje INPUT kontinuirano prati i dobijene uvide implementira u svoja rešenja i know-how. Najveći deo znanja o ovoj temi INPUT dobija putem studije Shopper 360, čiji je autor agencija za istraživanje tržišta GfK/YouGov.  

Šta kaže opšti pregled kada je reč o udelu PL proizvoda u ukupnoj potrošnji, uzimajući u obzir sve maloprodajne formate? Prema zaključku iz Shopper 360, ukupna vrednost tržišta privatnih robnih marki blago je porasla u 2023. godini za 1% u odnosu na prethodnu godinu. Dok je u 2022 godini udeo PL  u ukupnoj potrošnji iznosio 22%, u 2023 godini iznosi 23%.  

  

Udeo PL u maloprodaji po formatima 

U najvećem broju maloprodajnih formata PL ima važnu ulogu i značajno prisustvo, sa izuzetkom malih tradicionalnih prodavnica koje svoje poslovanje zasnivaju na distribuciji lokalnih brendova. 

Kada je reč o udelu PL u konkretnim maloprodajnim formatima, pažnju privlači podatak vezan za format diskonta. Iako diskonti i dalje drže najveći udeo proizvoda privatnih robnih marki, ali je taj udeo opao je za 5%, sa 80% u 2022. na 75% u 2023 godini. Ovo je posledica činjenice da su diskonteri u svoj asortiman dodali još više lokalnih brendova, što je dovelo do sporijeg rasta PL u poređenju sa prethodnom godinom, kada je na tržište snažan efekat imao dolazak Lidla i njegovo ekspanzivno učešće privatnih robnih marki.  

 

Globalni zaključak je da se sa ukupnim učešćem privatnih robnih marki u Srbiji nije dogodilo ništa značajno, ali dalje udubljivanje nam donosi dodatne uvide, koji se tiču robnih grupa u kojima je PL zabeležio najveći rast. 

 

Rast udela PL proizvoda u pojedinačnim kategorijama: 

Kategorije u kojima je PL zabeležio značajan  rast su segmenti: 

  • Konzervirana hrana (2,7%, sa udelom od 29,2%)
  • Suhomesnati proizvodi (2,5%, sa udelom od 39,5%)

Uvid da potrošači preferiraju PL u ovom kategorijama su i smernica trgovcima, koji mogu olakšati donošenje poslovnih odluka. Naime, ukoliko maloprodavac razmatra uvođenje neke privatne robne marke, to bi svakako trebali biti upravo konzervisani ili suhomesnatni proizvodi.  

 

Kategorije PL sa padom učešća

Kada je reč o kategorijama PL koje beleže pad, izdvajaju se segmenti:  

  • Slane grickalice (-3%, udeo od 17,6%)
  • Slatkiši i konditorski proizvodi (-1,7%, sa udelom od 14,4%)
  • Alkoholna pića (-1,3%, sa udelom 4,5%)

Ovi podaci ukazuju na smanjenje popularnosti privatnih robnih marki u navedenim kategorijama.  

Na ostalim kategorijama udeo  PL je stabilan.  

Pratite INPUT istraživanja i trendove koji definišu tržište maloprodaje u Srbiji, i oslonite se na naše znanje i iskustvo pri donošenju odluka vezanih za poslovanje vaše maloprodaje. Kontaktirajte nas: osnovne usluge koje ćemo vam pružiti – planiranje, uređenje i opremanje maloprodajnih objekata – podržane su širokim znanjem o trendovima koji definišu tržište i industriju.  

Tagovi:


Podeli