MALOPRODAJNI PEJZAŽ U SRBIJI 

Priča o formatima prodavnica je priča o navikama i potrebama potrošača…. 

….a maloprodavcima ova priča može pomoći pri odlukama kako da formatiraju, a potom i kako da urede i opreme svoje prodavnice. 

 

Da li ste, bilo kao maloprodavac ili kao kupac, primetili da se u srpskom jeziku ustalio izraz maloprodajni pejzaž? Prenet iz engleskog jezika, ovaj izraz nastoji da opiše sve faktore i konstantne promene koje određuju sektor maloprodaje, trendove, ponašanja, potrebe i navike potrošača i ponudu koja se pred njih donosi.  

 

Kako izgleda maloprodajni pejzaž u Srbiji? 

Odgovor na ovo pitanje godišnjom dinamikom donosi studija Shopper 360 čiji su autori GfK i YouGov. Ona između ostalog istražuje formate prodavnica u Srbiji, njihov udeo u sveukupnoj slici i faktore koji uslovljavaju zastupljenost različitih formata.   

 

Evo šta Shopper 360  navodi kada je reč o maloprodajnim formatima:  

  • Hipermarketi, velike prodavnice sa sveobuhvatnim asortimanom proizvoda, uključujući prehrambene, neprehrambene, odeću i elektroniku, na tržištu Srbije učestvuju sa 8%.   
  • Supermarketi (prodavnice srednje veličine sa širokom ponudom prehrambenih i neprehrambenih proizvoda) su najzastupljeniji, sa 28% učešća u ukupnom maloprodajnom sistemu Srbije.   
  • U ukupnom broju maloprodajnih objekata Srbije diskonti su zastupljeni sa 12 procenata. Oni nude proizvode po nižim cenama, često sa manjim izborom brendova.  
  • Drogerije (prodavnice kozmetike, farmaceutskih proizvoda i proizvoda za domaćinstvo) su zastupljene sa 4 odsto.   
  • Mini marketi, male prodavnice sa ograničenim asortimanom, fokusirane na osnovne potrebe i brzu kupovinu čine 20 odsto ukupnog maloprodajnog tržišta u zemlji. 
  • Tradicionalne male lokalne prodavnice koje nude osnovne proizvode, kao što su novine, cigarete i piće čine 16 odsto srpskog maloprodajnog sistema.   
  • Među srpskim maloprodajnim formatima sa 9 odsto su zastupljene specijalizovane prodavnice koje se fokusiraju na specifične ili tematske kategorije proizvoda, kao što su elektronika, odeća ili kućni ljubimci..   

 

 Kakva je budućnost hipermarketa? 

Odgovor na ovo pitanje doneće vreme, ali je činjenica da hipermarketi imaju opadajući trend kada je u pitanju učešće na FMCG tržištu Srbije. Kada je reč o trendu u odnosu na prethodni period, pristustvo supermarketa, diskonta i mini marketa je stabilno i ovi formati uspevaju da grade velike baze kupaca.

 

Ključni faktori rasta za najveće maloprodajne banere: 

Faktori koji su odredili manje učešće i manji broj poseta hipermarketima mogu se prepoznati i na osnovu ličnih iskustava, ali evo i formalnih zaključaka: 

  • Imperativ brze kupovine – savremeni kupac želi brz prolazak kroz prodavnicu, što kraće zadržavanje na kasi i maksimalnu uštedu vremena;  
  • Porast online kupovine doneo je naviku potrošača da neprehrambene proizvode kupuju preko Interneta, i na taj način se reše nošenja težih ili krupnijih proizvoda;  
  • Demografske karatkeristike kažu da u urbanim sredinama ljudi imaju manje prostora za skladištenje i čuvanje hrane i proizvoda te su manje a češće kupovine optimalna opcija;  
  • Poseban pomak donose specijalizovane prodavnice (organske hrane, delikatesa i sl.) koje osim boljeg kvaliteta proizvoda obezbeđuju i dinamičnije odnose sa kupcima - savete, preporuke i slično.   

 

A onlajn kupovine?  

Jednu vrstu protivteže padu hipermarketa svakako čini udeo kupovina obavljenih preko onlajn servisa maloprodajnih lanaca, koji u Srbiji čini 10% ukupnog broja transakcija. Digitalne platforme za kupovinu sa svojim ubrzanim razvojem i unapređivanjima postale su poseban front u koji maloprodavci ulažu rad, vreme i resurse.   

Razlog?  Svesni da je korisničko iskustvo faktor koji presuđuje u svakoj tržišnoj utakmici, maloprodavci nastoje da oslanjanjem na  najnovije tehnologije digitalnom iskustvu daju “ljudsko lice” i odgovore na sve zahteve koje savremeni kupac može imati.  

 

Šta učimo iz maloprodajnog pejzaža tržišta? 

Da biste kao maloprodavac doneli najbolju moguću odluku o formatu svoje prodavnice, neophodno je da budete svesni konteksta i šire slike tržišta. U tome, ali i u konkretnim odlukama za planiranje, projektovanje, uređenje, opremanje vaše trgovine u nama imate pouzdanog i kompetentnog partnera. Opcije saradnje sa nama su brojne, a kontakt jednostavan. Tu smo za tili čas, dok kažete maloprodajni pejzaž!  

Tagovi:


Podeli